All Posts By admin

Kulit Bayi Sensitif ? Ikuti 5 Tips Memilih Produk Mandian Untuk Bayi

Kulit bayi amat sensitif, pastikan ibu memilih produk mandian yang betul untuk bayi. Ini saya kongsikan tips memilih produk mandian bayi.

5 Tips Memilih Produk Mandian Bayi

Mencari sabun yang sesuai untuk anak bukan perkara yang mudah. Lebih-lebih lagi kalau nak cari sabun bayi yang mempunyai kulit alergik atau sensitif.

Sekarang ini, hampir kesemua sabun dilabelkan “organik” atau “semula jadi” tapi sejauh mana kebenarannya? Kulit bayi sangat sensitif dan ia memerlukan penjagaan yang terbaik. Membersihkan bayi dengan air biasa sudah memadai, tapi jika anda mahu gunakan sabun, ia tak akan memudaratkan mereka.

Jom kita semak bagaimana nak memilih sabun yang tepat untuk kulit bayi anda.

1. Sabun bayi lembut

Pilih sabun bayi bukan toksik, lembut dan bebas dari apa-apa kimia bahaya. Sabun yang kuat boleh merosakkan kulit bayi anda atau menyebabkan mereka mendapat ruam. Sabun lembut biasa juga boleh digunakan sebagai sabun untuk bayi anda.

2. Elak beli sabun yang ada buih berlebihan

Tips Memilih Produk Mandian bayi

Ada perbezaan antara membersihkan kulit bayi dan kulit dewasa. Sabun yang mempunyai buih berlebihan mempunyai bahan kimia tambahan yang mungkin akan membahayakan kulit bayi anda.

3. Jangan pilih sabun mandi bayi yang ada wangian.

Anda dinasihatkan untuk menggunakan sabun bebas bau untuk bayi anda. Jika bayi tak suka bau sesetengah sabun yang anda pilih, mereka akan mula menangis kerana mereka tak ada cara lain untuk tunjuk yang mereka tak suka.

Sabun wangian juga mengandungi kimia kasar yang boleh menyebabkan reaksi pada kulit bayi. Lagipun bau bayi sendiri pun dah wangi, kan? Jadi, buat apa nak beli sabun yang ada pewangi lagi.

4. Sabun bayi untuk kulit alergik

Tips Memilih Produk Mandian bayi

Jika bayi anda mempunyai kulit yang sangat sensitif atau menghidapi kulit kering atau ekzema, anda perlu mencari sabun hypoallergenic. Baca kandungan dalam sabun untuk memastikan sabun bayi adalah hypoallergenic dan tanpa toksik, anda perlu menganalisa bahan-bahan dalam sabun.

5. Mandikan anak dengan Calm Bath

Tips Memilih Produk Mandian bayi

Ibu boleh menggunakan mandian Calm Bath untuk kegunaan harian bayi. Ianya juga membantu tenangkan anak, kurangkan keletihan dan memudahkan anak tidur lena dengan khasiat minyak pati tumbuhan di dalamnya.

Calm bath ini diperkaya dengan minyak pati tumbuhan roman chamomile, tangerine, bergamot, marjoram, sweet orange dan geranium. Mandian Head To Toe Calm Bath ini bebas SLES, Paraben dan Sulphate substance.

Ianya selamat digunakan dari newborn hingga dewasa. Mandian ini agak likat, jadi hanya pam sedikit sudah memadai untuk sapu keseluruh anggota badan.

Testimoni dari Calm Bath

Tips Memilih Produk Mandian bayi

“Testimoni dari Mama Nia. Baru hari ke 2 guna Calm Bath Tasneem Mandian baby, emosi baby Nia ok jer kurang meragam dan yg paling best ruam kat pipi baby Nia beransur pulih..syukur sangat serasi dengan baby Nia. semoga baby Nia kekal sihat selalu.”

Moga entry ini membantu ibu ayah memilih sabun terbaik untuk bayi anda. Share entry ini jika bermanfaat.

Untuk mendapatkan Calm Bath Tasneem ibu boleh klik gambar di bawah.

Share

Mama Jangan Panik! Amalkan Cara Terbaik Ini Keluarkan Hingus Bayi


Cara terbaik keluarkan hingus bayi.

Bagi yang ada anak kecil dan juga bayi, kejadian-kejadian hingus meleleh dan sentiasa ada, adalah perkara biasa yang datang dan pergi sepanjang usia membesar. Apabila bayi selesema biasanya bayi berasa tidak selesa, tersenguk-sengak dan sukar untuk menyusu. Memang tidak senang ibubapa melihatnya.

Walaupun begitu, sudah menjadi satu kewajipan juga bagi ibubapa untuk mencari cara terbaik bagi mengeluarkan hingus tersebut. Nampak macam mengganggu pernafasan bayi, kan?

Rileks. Bawa bertenang wahai ibubapa sekalian. Hingus dan bayi berpisah tiada.

Apa punca Selesema/Hingus?

Selesema ialah jangkitan bahagian atas saluran pernafasan berpunca dari pelbagai jenis virus.

Selalunya selesema merebak apabila seseorang yang menghidapi selesema itu bersin dan menyebarkan virus selesema ke udara untuk dijangkiti oleh orang lain. Ia juga boleh disebarkan melalui kontak tangan, jadi elok jika anda sentiasa membasuh tangan anda selepas menghembus hidung anda.

Bayi-bayi cenderung untuk dijangkiti selesema dengan kerap sebab mereka dilahirkan dengan sistem imuniti yang hanya berfungsi sebanyak 60 peratus.

Pengeluaran mukus melalui hidung adalah tindak balas badan yang normal. Ia adalah sistem penapis semulajadi untuk mengeluarkan bendasing atau kuman yang masuk ke dalam badan.

Hingus akan wujud dalam pelbagai keadaan. Ada yang cair dan jernih, dan ada juga yang pekat, berwarna kekuningan atau kehijauan. Kalau yang pekat tu,mungkin bayi akan berasa sedikit tidak selesa kerana pernafasan terganggu.

kredit gambar : Cuddlecareblog.com

Cara keluarkan hingus bayi

 OK, yang pertama sekali, perlu diingat bahawa semakin kerap anda menyedut hingus bayi, semakin banyak pula hingus yang akan terbentuk. Jadi, kesederhanaan adalah kuncinya.

Boleh je nak sedut keluar hingus tu tapi jangan terlalu kerap dan berlebihan pula.

Sebab fungsi asal hingus tu ialah untuk menapis dan mengeluarkan bakteria atau virus yang cuba masuk ke dalam badan. Bila kita duk rajin sangat sedut hingus tu, kelenjar dalam rongga nasal tu akan dapat signal yang mukus berkurang, maka ia akan merangsang penghasilan mukus yang lebih banyak. Sedut dan keluarkan hingus secara berpada-pada ya!

Terdapat pelbagai cara untuk mencairkan hingus dan memudahkannya untuk dikeluarkan.

 1. Kaedah wap panas

Caranya ialah, dengan menggunakan water-heater yang terdapat di bilik mandi. Anda laraskan ke suhu yang sedikit panas. Biarkan air panas mengalir dan tutup pintu bilik air seketika. Kemudian anda boleh masuk ke dalam bilik air yang telah ‘ berwap’ panas itu dan laraskan kembali air ke suhu yang sesuai untuk tubuh bayi anda.

Anda boleh mandikan bayi seperti biasa dan biarkan hingus meleleh keluar sendiri.

Cara Keluarkan Hingus Bayi

2. Gunakan penyedut khas

Cara Keluarkan Hingus Bayi

Terdapat banyak alatan khusus bagi menyedut hingus bayi yang dijual di pasaran. Setiap satunya mempunyai kelebihan yang tersendiri. Anda boleh bereksperimen dan memilih yang terbaik untuk kegunaan bayi anda.

Walaubagaimanapun, jangan pula terlalu memaksa bayi anda untuk duduk diam semasa ingin menyedut hingus. Nanti ditakuti bayi akan ‘takut’ dan memberontak pula pada masa akan datang apabila terlihat alatan ini kerana otaknya telah merakam memori yang tidak enak, rasa kurang selesa bila ibu nak sedut hingus.

3. Sapukan Minyak Cengkih Wagas

Minyak cengkih wagas  ini dirumus khas untuk kegunaan bayi dan anak kecil. Ia mengandungi gabungan beberapa jenis minyak pati tumbuhan semula jadi iaitu bunga cengkih dan juga zaitun yang dapat membantu mencairkan mukus dan memudahkan hingus untuk keluar. Anda boleh sapukan minyak ini pada tapak kaki, kawasan dada dan juga belakang badan bayi anda dengan kerap, dalam tempoh banyak hingus tu.

Feedback pengguna wagas oil

4. Buat urutan lembut pada kawasan rongga sinus

Cara Keluarkan Hingus Bayi

Tujuannya ialah untuk merangsang pengaliran darah pada kawasan itu dan melonggarkan mukus supaya hingus mudah untuk keluar sendiri.

Ya, biar saja hingus tu keluar sendiri nanti.

Tugas kita, ulang urut dan jadi tukang lap hingus sampailah hingus tu nanti kering sendiri. Cara urutan elak hidung baby tersumbat boleh KLIK DISINI.

5. Gunakan humidifier

Cara Keluarkan Hingus Bayi

Fungsi humidifier ialah untuk melembapkan udara sekeliling. Letakkan humidifier di kawasan bayi anda tidur atau beraktiviti. Dengan menyedut udara yang lembap, kepekatan mukus atau hingus dapat dikurangkan dan bayi dapat bernafas dengan lebih selesa.

Hingus yang kurang pekat tadi lebih mudah keluar sendiri, dan kita hanya perlu lapkan dengan kain lembut yang sedikit lembap supaya kulit di kawasan hidung tidak melecet.

Semoga perkongsian ini bermanfaat bagi ibubapa di luar sana. Apapun, kalau selsema dan hidung tersumbat masih tak lega, jangan teragak-agak pergi dapatkan rawatan di klinik ya!

Ibu Ayah nak dapatkan Wagas Oil ini ?

Boleh terus dapatkan minyak ini di kedai shopee Momqhalif, klik terus logo shopee dibawah.

Share

Bayi Kerap Menangis Tanda Kembung Perut? Ini 6 Tips Atasi Kembung Perut Bayi

Tips atasi kembung perut bayi.

“Susah hati bila bayi menangis tak selesa. Menyusu sudah, pampers dah tukar, tapi menangis lagi. Mungkin kembung perut agaknya”

Masalah ‘colic‘ biasanya dikaitkan dengan masalah sakit perut. Ini salah satu tanda bayi kembung perut dan kerap menangis.

Bayi yang berusia 2-3 minggu selalunya sering mengalami masalah kembung perut. Ibu bapa selalunya boleh melihat reaksi bayi akan menangis sekuat hati, menarik kedua belah kaki ke bahagian perut dan menggengam tangannya.

6 Tips atasi kembung perut bayi

Apa yang boleh dilakukan ibu-ibu bantu atau elak bayi dari kena kembung. Ibu-ibu boleh ikuti 6 tips dibawaH. Moga bermanfaat

1. Ibu Menyusu Dengan Teknik Yang Betul

Ibu perlu memastikan bayi melekap pada puting susu dengan betul. Posisi penyusuan yang betul dapat mengelakkan bayi dari menelan ‘angin’. Ini juga dapat membantu ibu dari melecet atau terkena ‘nipple crack’ yang pedih !

tips atasi kembung perut bayi.

2. Tukar Susu Formula

Pemilihan susu juga sangat penting untuk mengelak kembung perut. Bayi akan mengalami masalah kembung perut jika alah terhadap protein susu lembu, laktosa atau usus bayi belum matang.

Ketidakselesaan pada perut bayi biasanya disebabkan oleh pencernaan karbohidrat yang tidak sempurna.

Sebagai ganti, ibu boleh tukar susu lembu kepada susu soya atau susu kambing.

tips atasi kembung perut bayi.

3. Dapatkan Puting Botol Susu Yang Sesuai

Jika bayi menyusu menggunakan botol, ibu ayah perlu pastikan saiz puting botol yang sesuai untuk bayi.

Saiz puting sangat berperanan penting dalam mengalirkan susu sehingga boleh menyebabkan bayi tidak selesa perut.

4. Sendawakan Bayi Selepas Menyusu

Ibu perlu sendawakan bayi selepas menyusu supaya tiada ‘angin’ yang terperangkap. Ini dapat mengelakkan bayi dari kembung perut.

Ibu perlu menggunakan teknik yang betul ketika sendawakan bayi dan *JANGAN* menggoncang badan bayi.

Jika bayi termuntah sedikit atau jeluak selepas menyusu itu perkara biasa.

tips atasi kembung perut bayi.

5. Bendung dan bengkung bayi

Cara balutan ini dapat membantu bayi dari masalah kembung perut.
Membendung bayi dapat memberi bayi tidur dengan selesa dan nyaman. Bengkung membuatkan bahagian perut terutama pusat tidak dimasuki angin luar.

tips atasi kembung perut bayi.

6. Sapu Dengan Trub Balm

Ibu boleh menggunakan Trub balm dari Tasneem untuk kegunaan harian bayi. Balm disapu selepas mandi dan ketika bayi nak tidur.

T-Rub diperkaya dengan essential oils seperti ginger, peppermint, lemongrass untuk membantu masalah bayi kembung perut dan sembelit. Ia juga dapat memudahkan proses penghadaman bayi.

Balm boleh digunakan untuk bayi yang baru lahir (newborn) sehingga dewasa. Balm tidak panas, tidak melekit, tahan 4-5 bulan dan bau yang menyenangkan.

Testimoni Pengguna T-Rub Balm

“Anak kentut, dan dah mula membuang”

“Serasi ! Lepas sapu mesti kentut! Malam pun dah tak meragam”

Untuk mendapatkan Balm Trub Tasneem ibu boleh klik gambar di bawah.


Share

Tips Ringkas Ini Mampu Kurangkan Risiko Anda Terkena Covid-19 – Cuci Tangan Dengan Betul

Mengapa Anda Perlu Mencuci Tangan? Kerana tangan yang bersih boleh menyelamatkan nyawa!

Membasuh dan membersihkan tangan, adalah cara terbaik bagi melindungi diri anda dan keluarga daripada penyakit.

Anda boleh mengekalkan kesihatan yang baik dengan bersikap rajin membasuh tangan. Jadikan ia suatu tabiat baik yang menjadi rutin wajib setiap masa, terutamanya dalam keadaan anda terdedah kepada kuman dan boleh menyebarkan kuman ke tempat yang lain pula.

Basuh tangan anda setiap kali:

  • Sebelum, semasa dan selepas menyediakan makanan
  • Sebelum makan
  • Sebelum dan selepas menjaga pesakit yang mengalami muntah atau cirit-birit
  • Sebelum dan selepas merawat luka atau kecederaan
  • Selepas menggunakan tandas
  • Selepas menukar lampin atau membersihkan najis anak
  • Selepas membuang hingus,batuk atau bersin
  • Selepas memegang haiwan, makanan haiwan atau sisa buangan haiwan
  • Selepas menguruskan sampah
  • Selepas menyentuh troli di pasaraya

Ikuti langkah-langkah mudah di bawah setiap kali anda ingin membasuh tangan

1. Basahkan tangan di bawah air yang mengalir

2. Letakkan sabun pada tangan dan gosokkan sehingga sedikit berbuih

3. Gosokkan pada keseluruhan tangan, depan dan belakang, di celah-celah jari dan juga di bawah kuku

4. Lakukan proses ‘scrubbing’ ini selama sekurang-kurangnya 20 saat untuk memastikan tangan benar-benar bersih

5. Bilas tangan di bawah aliran air

6. Keringkan tangan dengan kain lap yang bersih

Gunakan gel ‘hand sanitizer’ sekiranya tidak terdapat air atau sabun.

Penggunaan hand sanitizer adalah tidak se-efektif membasuh tangan dengan air dan sabun. Ini adalah kerana :

  • Sanitizer tidak mampu menyingkirkan semua kuman yang ada pada tangan, hanya sebahagian sahaja
  • Santizer tidak berkesan dalam keadaan tangan yang berminyak atau pun dipenuhi kotoran
  • Sanitizer tidak boleh menyingkirkan bahan kimia berbahaya atau pun logam berat
  • Santizer yang berasaskan alcohol boleh menyebabkan keracunan sekiranya ditelan. Berhati-hati jika menggunakannya untuk kanak-kanak.

Bagaimana cara menggunakan hand sanitizer dengan betul?

1. Picitkan sedikit gel pada tapak tangan anda, picit secukupnya, jangan terlalu banyak sehingga tangan jadi berlendir pula dan jangan terlalu sedikit sehingga tidak dapat digosok ke keseluruhan tangan

2. Gosokkan ke kedua belah tapak tangan, biar semua kawasan terkena

3. Biarkan kering seketika, lebih kurang sekitar 20 saat.

4. Jangan lupa basuh tangan sebelum anda makan nanti, kerana tangan anda masih belum bersih sepenuhnya dan hand sanitizer akan memberi rasa pahit sekiranya ditelan

Penularan wabak COVID-19 di Malaysia dan seluruh dunia, seharusnya membuat kita lebih berjaga-jaga dan menitikberatkan aspek kebersihan tangan. Ia adalah langkah pencegahan awal yang boleh mengelakkan penularan wabak dan boleh menyelamatkan nyawa sekiranya dilakukan dengan cara yang betul.

Didik ahli keluarga yang lain untuk turut sama menjaga kebersihan tangan, kerana kesihatan kita tanggungjawab kita dan semuanya bermula dari rumah.

Share jika bermanfaat.

Share

Ibu Dalam Pantang, Sedih Baby Kena Kuning – Amalkan Tips ini Kurangkan Kuning Bayi

Ini perkongsian mengenai tips kurangkan kuning bayi.

Baru beberapa hari jenguk dunia, baby pula disahkan jaundice. Bacaan pulak tinggi, sampai buatkan ibu tersangat susah hati. Mana tak susah hati bila tengok bayi asyik menangis tiap kali kena ambil darah.

Adakah jaundise dikalangan bayi baru lahir adalah normal??

Menurut Pakar Perundingan Kanak-kanak, Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), Prof. Madya Dr. Zulkifli Ismail, demam kuning atau jaundice adalah masalah biasa yang dialami oleh hampir 70% bayi yang baru lahir.

Demam kuning ini biasanya terjadi apabila bilirubin berlebihan di dalam darah. Potensi bayi yg mendapat jaundise adalah tinggi bagi ibu-ibu yang mempunyai kumpulan darah O.

tips kurangkan kuning bayi

10 TIPS MUDAH TURUNKAN KUNING BAYI BARU LAHIR DARI RUMAH

Walaupun sebenarnya jaundice ini dianggap perkara normal, namun ianya juga perlu diberi perhatian. Ibu bapa seharusnya fikirkan usaha, sama ada secara moden ataupun tradisional untuk menurunkan bacaan jaundice bayi mereka. (Bacaan normal jaundis – 5mg/dL @ 85umol/l).

Antara yang boleh diamalkan ;

1) ANGGUR HITAM

Terdapat 2 jenis iaitu hitam dan hijau. Kebiasaan yg digunakan adalah anggur hitam.Caranya ambil anggur hitam hitam, lenyetkan sehingga keluar airnya dan titiskan ke dalam mulut bayi. Insha allah membantu. (Titiskan hanya beberapa titis sahaja)

2) TEBU HITAM

Lazimnya tebu hitam agak sukar didapati. Selalu mudah didapati di kawasan sawah padi. Caranya ambil sebatang tebu hitam bakar seketika diatas api ( 5minit).Ketuk-ketuk tebu tersebut untuk mendapatkan perahan airnya. Titiskan air tebu tersebut ke dlm mulut bayi(titiskan sedikit sahaj) Amalkan sehingga kuning bayi turun.

3) POKOK HUJAN LEBAT

Rebus daun pokok hujan lebat bersama air sehingga mendidih. Tunggu sehingga air suam, mandikan bayi anda beserta niat semoga kuning bayi cepat sembuh.

4) SENGKUANG CINA

Rupa luarnya seakan bawang merah. Namun rasanya tetap sama seperti sengkuang biasa. Caranya, kupas kulit, kisar isi sengkuang sehingga lumat. Tapis berulang-kali sehingga tiada sisa-sisa sengkuang. Titiskan air tersebut ke dalam mulut bayi. Sengkuang cina dipercayai dapat membantu menyejukan badan bayi & sekaligus dapat menurunkan bacaan kuning bayi.

5) DAUN KUCAI DAN ASAM JAWA

tips kurangkan kuning bayi

Ambil segenggam asam jawa, ramas & tapis. Kemudian mmbil secekak daun kucai, kisar hingga halus & tapis. Campurkan kedua bahan & tapis semula untuk kali terakhir supaya tiada sisa yang tinggal. Masukkan ke dalam besen mandian bayi bersama air suam. mandikan bayi dalam masa 20 minit, lebih baik badan bayi tenggelam agar mandian kucai dan asam jawa tadi dapat menyerap ke dalam badan bayi.

6) JEMUR BAYI DIBAWAH SINARAN MATAHARI PAGI

tips kurangkan kuning bayi

Letakkan bayi anda berdekatan pintu atau tingkap saat matahari mula terbit (7.00-8.00 a.m) supaya terkena tempias cahaya matahari yang baru keluar. Jemur sekejap sahaja, lebih kurang 10 minit. Ingat ye, jemur pada awal pagi bukannya sewaktu matahari tengah panas terik.

7) POKOK DUKUNG ANAK

Ambil secekak pokok daun dukung anak, rebus sehingga airnya mendidih. Biarkan seketika sehingga ianya suam. Kemudian mandikan bayi anda. Insya Allah kuning akan berkurangan.

*Perlu diingatkan cara mandian dikatakan lebih praktikal berbanding memberi bayi makan atau minum, kerana umur bayi ketika ini bukanlah umur yg sesuai utk menerima sebarang makanan*

8) RAWATAN FOTOTERAPI

Rawatan fototerapi biasanya dilakukan apabila paras bacaan bilirubin bayi mencecah tahap tinggi. Kebiasaannya, rawatan ini bergantung kepada umur bayi dan sama ada bayi tersebut cukup bulan ataupun pramatang.

Rawatan ini hanya dilakukan oleh pihak hospital dimana bayi akan diletakkan di bawah lampu yang mempunyai jarak gelombang cahaya yang tertentu sama ada putih, biru muda, atau biru pekat, bergantung kepada keadaan bayi dan punca kuning terjadi.

9) RAWATAN TUKAR DARAH

Rawatan ini dikatakan langkah terakhir di ambil apabila situasi dimana paras bilirubin dalam darah terlalu tinggi dan tidak dapat diturunkan melalui rawatan fototerapi ataupun dalam keadaan klinikal tertentu.

10) MENGGUNAKAN TRUB BALM TASNEEM NATUREL

Ramai yang tidak tahu Trub balm adalah merupakan bahan yang diformulasikan dari bahan semulajadi iaitu pati minyak tumbuhan. Antara pati minyak yg terdapat dalam trub balm adalah ginger, fennel lemongrass, patchouli, junipers, tangerine, anise, dan wild mint.

Apa yg perlu mommy buat, Sapukan Trub balm dari Tasneem Naturel pada tapak kaki serta perut bayi (urutan i love u) sekerap yang mungkin. Khasiat eo ginger, fennel lemongrass dapat melawaskan pembuangan najis & air kencing anak. Apabila bayi kita kerap membuang jaundise bayi juga akan cepat turun.

Ramai yang nak tahu sangat, apa yang ada dalam T-Rub balm yang dapat membantu turunkan kuning bayi dengan cepat?

Sebenarnya, jika Kita sendiri maklum, untuk masalah kuning memang tiada ubat atau rawatan khas, melainkan doktor atau pegawai perubatan Akan mencadangkan si ibu agar kerap menyusukan bayi, dan memastikan bayi aktif dan kerap membuang. Hal ini kerana dengan cara itu sahaja kuning dapat dikurangkan.

Kebiasaannya, bagi ibu bapa yang ikhtiar dengan T-Rub balm akan memberi makluman, selepas bayi disapukan balm tersebut, bayi Akan membuang dalam kadar yang banyak dari biasa. Dan tekstur najisnya agak kekuningan. Selain itu penggunaan CALM TIME balm pula akan membantu mengaktifkan pengaliran darah, sekaligus dapat mengaktifkan fungsi hati bayi Dan menyebabkan bayi lebih aktif. Hal ini secara Tak langsung dapat membantu menurunkan bacaan kuning bayi dengan lebih cepat.

tips kurangkan kuning bayi
Kuning baby dah turun, Alhamdullilah kuning anak saya memang lama, anak kedua pun g6pd macam abangnya

Bacaan kuning baby turun

tips kurangkan kuning bayi

Selain mengamalkan tips-tips yang dicadangkan ini, ibu bapa juga perlulah memberi perhatian kepada beberapa perkara penting :

1. SUSUKAN BAYI SEKERAP MUNGKIN (SUSU IBU)

tips kurangkan kuning bayi

Jika kita perasan bayi yang terkena jaundice lebih suka tidur berbanding berjaga. Apa yg perlu dilakukan adalah kejutkan bayi sekerap yang mungkin untuk menyusukannya. Susu ibu adalah penawar terbaik untuk jaundis. Susukan bayi dengan kerap, dan yang paling penting, berikan susu ibu, bukan susu formula.

2. JAUHKAN WARNA KUNING

Bagi sesetengah orang mungkin tiada perkaitannya, namun bagi bidan serta orang tua ianya salah satu pantang larang. Yg mana mereka amat menitik beratkan hal ini. Mereka melarang dipakaikan pakaian berwarna kuning kepada bayi selagi bayi belum bebas kuning.

Walau apa pun kaedah rawatan yang dilakukan. Sama ada secara tradisional mahupun klinikal. Sebagai ibubapa kita perlu titik beratkan hal keselamatan. Jika tidak memudharatkan pada bayi anda, tak salah mencuba asalkan bayi comel kita kembali sihat. Hanya ibu bapa yg faham keperluan semasa anaknya.

Perlu diingatkan bayi bawah usia 6 bulan sememangnya amat tidak digalakkan untuk memberi sebarang makanan melainkan susu ibu atau susu formula. Sebagai saranan, sebagai ibu bapa yang bijak seharusnya Kita mengetepikan petua yang perlu memberi bayi makan atau minum. Sebaliknya petua luaran seperti, mandian atau sapuan T-RUB balm amat-amatlah digalakkan

Semoga tips yang dikongsikan bermanfaat untuk semua ibu bapa. Bagi ibu bapa yang ingin iktihar menggunkan T-Rub Balm, boleh terus klik gambar dibawah. Semoga baby Kita semua dipelihara kesihatan ya.

Share

Didik Anak Cergas Dan Cerdas – Tips Ke Tujuh Ramai Ibu Bapa Terlepas Pandang

Setiap ibubapa mengimpikan anak-anak membesar dengan baik mengikut acuan terbaik, supaya kelak dewasa mereka jadi insan terbaik dunia akhirat.

Disini Aida kongsikan 7 tips didik anak jadi cergas dan cerdas. Sama-sama kita amalkan dari sekarang.

1. Curahkan kasih sayang sepenuhnya

Walau sibuk macam mana pun ibu ayah wajib tunjukkan dan ucapkan kata-kata sayang pada anak. Setiap hari.

Biasanya diawal pagi bila nak kejutkan Nu’man bangun aida akan peluk dan cium Nu’man. Bagi aida cara ni wajib, bagi booster semangat anak diawal pagi.

2. Jangan gunakan bahasa negatif pada anak

Ibu ayah bila marahkan anak elakkan menggunakan bahasa negatif seperti

Pemalas
Bodoh
Penakut
Lembap

Dan sebagainya. Ayat-ayat seperti ini akan buatkan anak hilang keyakinan diri. Risau, ayat-ayat dari ibu ayah menjadi doa pada anak. Nauzubillah.

3. Galakkan Membaca

Nak galakkan anak membaca, ibu ayah kena mula dulu. Anak belajar dari apa yang dilihatnya. Mungkin boleh buat satu sesi membaca setiap hari bersama keluarga.

Dengan membaca, anak dapat input-input baru bagus untuk perkembangannya.

4. Jaga pemakanan Anak

Nak ada cergas dan cerdas, dalaman anak perlu dijaga. Berikan makanan seimbang pada anak. Ada anak takut makan sayur.

Mungkin boleh iktihar berikan vitamin atau buatkan jus buah-buahan untuk tarik minat anak makan atau minum.

5. Bagi peluang anak berdikari

Ibu ayah boleh berikan tugasan kecil seperti angkat kain, basuh pinggan atau kemaskan katil pada anak. Bukan membebankan anak.

Tapi untuk memupuk sifat tanggungjawab dan berdikari dalam diri anak. Masa ini anak-anak belajar banyak perkara.

6. Biarkan anak meneroka

Beri peluang anak bebas bermain. Melompat, berlari, memanjat dan sebagainya.

Proses meneroka akan menstimulasi memori dan beberapa fungsi kognitif yang lain dimana ia penting bagi IQ anak.

7. Selami Emosi anak

Bila anak sedih atau gembira, cuba tanyakan kenapa mereka begitu. Semua ini bagus untuk perkembangan emosi dirinya.

Malah anak akan membesar menjadi insan yang sensitif dengan perasaan orang sekeliling.

Mari kita amalkan ! Gunakan peluang duduk di rumah ni untuk eratkan lagi hubungan antara ibu ayah dan anak-anak.

Share

Nak Mula Mengajar Anak Membaca ? Mulakan Dengan 5 Tips ini

Bagaimanakah cara terbaik untuk anak boleh cepat membaca?

Apakah langkah-langkahnya?

Pastinya ramai ibubapa yang selalu terfikir perkara ini, kan? Banyak kelebihannya kalau anak dapat membaca di usia awal. Lagi cepat lagi bagus kerana boleh dapat banyak pengetahuan melalui buku dan internet. Tapi harus diingat, jangan pula kita paksa anak ya. Biarlah proses belajar membaca ini jadi suatu proses yang menggembirakan.

Ok, jomlah kita tengok macam mana nak memungkinkan anak cepat baca.

1. Biasakan dengan buku

Sebelum boleh membaca, anak-anak mesti sudah dibiasakan dengan buku dari usia bayi lagi. Jangan bila nak ajar baca tu lah, baru kita nak keluarkan buku. Memang tak jadi kalau begitu.

Apabila dah dibiasakan dengan buku sejak kecil, anak dengan sendirinya akan pandai menyelak helaian-helaian mukasurat di dalam buku. Pada peringkat awal, mereka akan hanya melihat gambar. Seterusnya masuk fasa boleh faham cerita melalui gambar. Dan kemudian barulah akan datang minat untuk membaca tu.

2. Ibubapa rajin membaca

Yang ni paling utama. Kalau kita lambakkan buku-buku depan anak, tapi kita sendiri tidak membaca buku di rumah, bagaimana anak mahu mencontohi perlakuan kita? Bagaimana anak nak suka pada buku? Pastikan kita juga meluangkan masa lebih banyak dengan buku di rumah, berbanding dengan memegang handphone.

3. Rajin bacakan buku pada anak

Yang ni tak susah nak dibuat, tapi rasanya ramai yang ‘malas’ nak buat betul-betul.

Anak-anak kecil ni sangat suka mendengar cerita. Banyak yang kita boleh sampaikan melalui penceritaan yang bersemangat dan dengan intonasi suara yang sesuai. Jadikan sesi baca buku ini sebagai rutin harian, tak kisahlah waktu bila pun. Di dalam kereta pun boleh. Biar anak terbiasa dengan buku dan sukakan buku, barulah boleh latih supaya cepat membaca.

4. Mulakan dengan buku tulisan sendiri

Hah? Anak kecil dah ada buku sendiri? Ya, benar. Kita boleh karang sebuah buku ringkas, berkisahkan perihal kehidupan seharian anak dan apa yang disukainya. Kita berbincang dengan anak apa yang ingin dimasukkan ke dalam buku itu.

Contoh:

Mukasurat pertama

Ilyas suka main.

Mukasurat dua

Ilyas suka main di padang.

Mukasurat tiga

Ilyas suka lari di padang

Mukasurat empat

Ilyas seronok main di padang.

Setiap mukasurat, hanya satu ayat sahaja. Tulis besar-besar, biar jelas anak nak baca. Ingat ya, penglihatan anak kecil tidak sama seperti orang dewasa yang boleh membaca tulisan yang halus dan kecil.

Sertakan gambar yang menarik pada setiap mukasurat, yang berkaitan dengan ayat dalam cerita tadi.

Siap projek tulis buku dengan anak. Baca buku ini dengan anak untuk beberapa sesi dan kemudian bolehlah dibuat buku mudah yang baru.

5. Gunakan buku Bacalah Anakku

Buku ini memang dah terkenal sebagai buku permulaan untuk mengajar anak cepat baca. Untuk sesi ini, tidaklah perlu terlalu lama. Bagi anak-anak yang sudah boleh bercakap, sekitar 3 tahun, kita boleh buat sesi pendek 5 minit setiap kali. Pagi dan petang. Cukup dah.

Kemudian ulang sahaja nanti esoknya. Boleh masuk mukasurat baru sekiranya anak dah nampak ok dengan yang lama, tak perlu perfect pun. Pengulangan yang berkali-kali nanti akan buat anak mahir. Bagi anak yang lebih besar, usia 5 tahun ke atas tu, boleh panjangkan sedikit tempoh masanya. 10-15 minit setiap sesi,setiap hari.

Anak cepat baca memang idaman kebanyakan ibubapa. Tapi harus diingat, setiap anak itu, keupayaannya tidak sama. Jangan kita terlalu memaksa anak untuk cepat membaca sehingga ianya jadi pengalaman yang tidak seronok bagi anak.

Raikan setiap kejayaan kecil anak dalam perjalanan membacanya. Reward sticker comel pun dah cukup bermakna bagi anak. Anak yang seronok dengan buku sejak dari awal lagi, akan lebih mudah untuk dilatih cepat membaca. Tugas kita sebagai ibubapa untuk menjadikan rumah kita ‘syurga’ buku bagi anak-anak dan kita sendiri perlu tunjukkan contoh rajin membaca kepada anak.

Barulah menjadi ‘plan’ kita ni, insyaAllah.

Share

“Ayah Saya Awesome” – 5 Tips Jadi Ayah Yang Terbaik Untuk Anak

Jadi ayah bukannya mudah. Satu tanggungjawab yang sangat berat. Semakin ramai anak, semakin banyaklah ‘fail-fail’ tanggungjawab yang akan dibuka dan disoal di akhirat nanti.

Seorang ayah, tidak cukup sekadar sediakan rumah tempat berteduh dan sediakan makanan sahaja untuk anak. Bukan setakat itu tanggungjawabnya. Anak adalah amanah dari Allah, yang boleh jadi aset yang membawa kita ke syurga, atau menjadi asbab kita terjerumus ke dalam neraka.

Bagaimana Ciri Ayah Yang Baik Itu?

Ayah yang baik adalah…

1. Ayah yang taat pada Allah

Bagaimana mahu memimpin keluarga kalau si ayah pun engkar dan sambil lewa dengan perintah Tuhan? Ayah yang baik amat menjaga hubungannya dengan Allah. Bersolat 5 waktu dan kaya dengan amalan-amalan sunat yang lain.

Solat adalah kunci kedamaian dan kelancaran hidup di atas dunia. Tanpa solat, segala yang lain menjadi sia-sia sahaja. Ayah yang menjaga solatnya telah menunaikan hak anaknya untuk mendapat ayah yang baik. Baik di sisi Tuhan, InsyaAllah baik juga di sisi manusia.

2. Ayah yang rajin

Ayah yang baik adalah ayah yang sentiasa rajin berusaha dan tidak membuang masa dengan perkara-perkara yang tidak mendatangkan manfaat. Ayah yang baik, sangat rajin dan sentiasa rajin membuat perkara-perkara kebaikan.

Rajin beribadat

Rajin membantu urusan rumahtangga

Rajin mengurus dan bermain dengan anak

Rajin membaca

Rajin menolong jiran dan masyarakat setempat

Rajin berkerja mencari rezeki yang halal dan berkat

3. Ayah yang ada matlamat

Bagaimana seorang kapten kapal, mahu membawa semua penumpang dengan selamat, kalau dia sendiri pun tidak tahu mana yang hendak ditujunya?

Ayah yang baik, jelas matlamat hidupnya, jelas tujuan dia di dunia dan jelas apa yang mahu dicapai pada destinasi akhirnya di akhirat sana. Ayah yang baik akan menjaga perintah Allah yang menyuruhnya memimpin keluarga dengan sebaik-baiknya supaya terhindar semuanya daripada azab api neraka dan seterusnya dapat masuk syurga bersama-sama.

Ayah yang baik bukan hidup semata-mata mencari kekayaan dunia sampai terlupa tanggungjawab dan matlamat sebenar memimpin diri sendiri dan keluarga ke jalan yang Allah redhai.

4. Ayah yang penyayang

Kita tidak boleh mengemis kasih sayang seorang anak di hari tua kita nanti sekiranya kita sendiri telah awal lagi ‘derhaka’ kepada mereka. Kasih sayang yang kita tumpahkan dengan ikhlas hati pada anak, semata-mata mengharap rahmat dan kasih sayang Allah, insyaAllah satu usaha yang Allah pandang dan takkan disia-siakan.

Ayah yang baik akan sentiasa berusaha untuk create bonding dengan anak

Ayah yang baik akan tidak kekok untuk memeluk anak

Ayah yang baik akan selalu melayan cerita-cerita yang ingin disampaikan oleh anak.

5. Ayah yang selalu berdoa untuk anak

Doa ialah cakap-cakap kita dengan Tuhan. Apa saja urusan kita, kita kembalikan pada Allah untuk menguruskannya. Begitu juga dengan hal anak kita. Anak kita milik Allah selamanya dan tiadalah daya kita menguruskannya dengan sendiri begitu sahaja tanpa pertolongan Allah.

Ayah yang baik selalu mohon supaya diberi anak yang soleh

Ayah yang baik selalu mohon supaya anaknya jadi hamba Allah yang bermanfaat untuk ummah

Ayah yang baik selalu mohon perlindungan dan penjagaan Allah untuk anaknya di mana-mana pun

Ayah yang baik selalu mohon anaknya dikurniakan ilmu yang bermanfaat

Ayah yang baik akan mohon anaknya dikurniakan kawan-kawan yang soleh

Begitulah.

Bukan senang nak jadi ayah. Dan bukan senang nak jadi ayah yang baik pula. Banyak usahanya, banyak kerjanya. Janganlah kita sebagai ayah, hanya tahu menuntut ‘kesolehan’ daripada anak tanpa kita sendiri lalai, alpa dan malas berusaha menjadi ayah yang soleh dan baik terlebih dahulu.

Wahai ayah, ayuh berusaha jadi ayah yang baik, yang paling baik. Moga Allah beri ganjaran yang sebaik-baiknya atas usahamu, di dunia dan di sana nanti.

Share

Isteri, Ibu Bukan Robot – Duhai Kaum Hawa Ambil Sedikit Masa Untuk Diri Sendiri

“We cannot pour from empty cup”

Pernah dengar tak ungkapan ini?

Maksudnya, kita ni, sebelum boleh ‘memberi’ kasih sayang pada orang lain, kita perlu penuhkan tangki emosi kita sendiri dengan perkara-perkara yang membahagiakan kita. Mommies sekalian adalah tonggak penting dalam keluarga. Kalau mommies sakit dan tak bahagia, semuanya yang di dalam rumah akan turut terkena tempiasnya. Mommies memang ‘cahaya’ yang menyinari seluruh rumah, jadi jangan lupa jaga diri ya!

Jom kita lihat apa yang mommies boleh buat untuk selfcare – jaga diri supaya sihat, bahagia dan ceria sentiasa.

1. Tidur

Ya. Sangat faham, bagi mommies yang beranak kecil, sangat susah nak dapatkan waktu tidur yang teratur dan tidur yang mencukupi. Kadang tu sampai jadi mata panda dan dah rupa zombie dah sebab tak cukup tidur.

Apa yang mommies boleh buat?

Mommies beritahu semua ahli rumah, termasuk si kecil, yang mommies nak tidur sekejap. Nak rehat, nak recharge supaya mommies kuat nak berkhidmat untuk semua orang. Kalau ada anak yang besar, minta tolong tengokkan adik-adik sekejap. Kalau suami ada, gunakan kesempatan ini sepenuhnya untuk ‘pass baton’ sekejap pada suami, minta dia jaga anak. Tidurlah sekejap tanpa gangguan. Mohon pada Allah, biar tidur yang sekejap ini berkat dan dapat bangun dengan segar.

2. Raikan Kejayaan Kecil – Hargai Diri Sendiri

Biasakan mencatat kejayaan-kejayaan kecil yang mommies berjaya buat untuk hari tu. Contohnya,

Berjaya ajar anak konsep tambah tolak, anak faham dengan baik

Berjaya baca 10 mukasurat buku

Berjaya hafal surah lazim yang belum pernah hafal

Begitulah.

Catatlah dan kemudian raikan diri sendiri. Beri hadiah untuk diri sendiri. Tak perlu hadiah mahal pun. Dapat belanja diri sendiri aiskrim pun dah happy dah.  Nanti tukar- tukar dengan hadiah lain pula. Siapa lagi yang nak raikan diri kita, nak hargai diri kita, kalau bukan kita sendiri, kan?

3. Relax

Ya. Bertenang sekejap wahai mommies. Biarkan dan tinggalkan segala tugasan sekejap. Mommies pergilah ke spa, atau panggil tukang urut ke rumah. Atau mommies yang suka buat facial, boleh je pilih yang itu.

Kalau tak suka keluar, mommies boleh manjakan diri di rumah. Buat foot massage, foot bath, mandi lama-lama tanpa terkejar-kejar, urus diri mommies, pakai cantik-cantik wangi-wangi walaupun hanya  duduk di rumah. Mommies boleh juga gunakan khidmat essential oil untuk menenangkan mommies. Buat urutan lembut dengan menggunakan essential oil atau pun gunakan diffuser untuk dapat manfaat essential oil. Mommies boleh pilih produk mana yang disukai.

4. Exercise 

Kenapa exercise? Kerana exercise boleh merangsang pengeluaran hormon ‘gembira’ dalam badan. Exercise juga melancarkan peredaran darah ke seluruh badan. Nak jaga keluarga tu, bukan satu tugas yang ringan. Mommies perlu fit, sihat dan cergas. Kalau asyik lemah, lesu, hidup pun terasa tak best.

Mommies boleh pilih untuk buat jenis-jenis exercise mengikut keupayaan dan tahap kesihatan. Mulakan dengan rutin yang ringan dan cukup sekadar 30 minit. Kemudian boleh tambah lagi kadar intensitinya dan tempoh masanya bila dah biasa nanti.

5. Nutrisi

Makan makanan yang berkhasiat. Pastikan hidangan seharian mommies lengkap semua sumber nutrient yang diperlukan badan. Sayur hijau baik untuk bekalkan zat besi yang diperlukan oleh tubuh. Buah-buahan membekalkan vitamin C. Pilih karbohidrat kompleks yang memberi efek kenyang lebih lama. Protein juga sangat penting untuk proses pembinaan dan pembaikan sel-sel badan.

Jika perlu, mommies boleh topup nutrient yang diperlukan badan dengan pengambilan suplemen, mengikut bajet dan keperluan.

Mommies biasa buat yang mana? Kalau belum pernah buat satu pun yang di atas, cubalah pilih satu dulu. Kemudian tambah lagi. Selfcare tu penting sangat. Jaga diri kita dengan baik dulu sebelum jaga orang lain. Mommies bukan robot. Robot pun boleh ‘crashprogramming nya kalau kerja tak berhenti. Rehatlah mommies. Ambil masa untuk diri sendiri sekejap. Bukannya maksud mommies ni pentingkan diri, tak peduli keluarga. Mommies berhak untuk dapatkan selfcare terbaik, untuk recharge energy, untuk jadi lebih bermanfaat buat semua nanti. Mommies bahagia, semua yang dalam rumah akan turut bahagia.

Percayalah!

Share

“Masalah Ruam Pada Anak Punca Perubahan Dalam Hidup Saya, Saya Berjaya Capai Income 3 Angka Dari Business Tasneem” – Ejen Tasneem Naturel Semenyih, Selangor

Saya Yuhana Armen, mula-mula saya kenal produk Tasneem Naturel ini dari kawan sekolah. Masa tu belakang badan anak naik ruam ruam merah. Kebetulan masa tu kawan up status dekat FB pasal balm tasneem. Cuba la balm Skeenz sebab balm ni sesuai untuk kulit sensitif. Alhamdulillah, hari ni apply. Esok terus baik. Risau jugak kalau naik ruam tu atas faktor lain tapi untung sangat ada Skeenz.

Lepas tu kawan update status dekat FB, siapa nak jadi ejen tasneem? Kita pun komen la kata nak join. Then dari situ la dapat join tasneem. Mula-mula tu dalam diri ni, asyik malu je. Dekat dalam group semua orang yang hebat-hebat. Tak tau nak menyelit part mana. Masa tu mampu jadi silent reader je. Hari-hari up status whatsapp pasal balm tapi mula-mula orang nak percaya tu makan masa. Tapi Alhamdulillah syukur. Alhamdulillah balm trub ada balm pertama yang terjual. Syukur sangat sangat.

Tahun 2019, ada peningkatan. Bila dekat group team semua dok bahaskan, jadi silent reader nak buat apa. Cuba join team borak dekat dalam group tu. Kalau tak faham tanya je. Dari situ, semuanya bermula. Tak faham, tanya leader. Tahun lepas jugak pada bulan 10, julung-julung kali nya dapat lock bonus 3 angka. Rasa macam tak percaya. Masa tu, memang guna untuk on IG Ads & tambah stock balm. Sebelum dan selepas dapat bonus ni pun, konsisten jugak dpt bonus tapi tak banyak la.

Perlahan2 join kelas yang HQ buat. Untuk tambah lagi ilmu. Untuk tanam benih yang positif. Ada coaching. Kami juga diajar setiap hari untuk kami muhasabah diri. Kelas online & offline dengan Founder Hadirah Sahri. Maksudnya semua nya biar selari dengan ilmu Tahun lepas jugak dapat jumpa family tasneem yang hebat2. Circle yang sangat-sangat positif. Sistem tasneem juga sistematik. Tiada istilah berebut beli stock balm. Sangat memudahkan.

Niat join tasneem asbab nak tambah side income. Nak ada simpanan sendiri. Walaupun bekerja, gaji yang ada memang cukup cukup untuk komitmen bulanan. Balik pada niat tadi, kalau kita nak rezeki Allah bagi kita rezeki. Kita perbaiki diri kita dlu. Yang syok nya dengan tasneem ni, ada untung runcit. Ada bonus. Lagi ramai yang kita bantu, InsyaAllah lagi bnyk rezeki yang Allah akan bagi. Percaya pada rezeki Allah.

Mari join team Yun. Kita sama sama2 bantu keluarga kita serta timba ilmu. KLIK gambar dibawah

Share

0
Your Cart